Numărul de nave care traversează Strâmtoarea Ormuz, un punct strategic esențial pentru aprovizionarea globală cu petrol și gaze, a început să scadă. Conform celei mai mari asociații de transport maritim din lume, Bimco, această reducere a traficului este rezultatul îngrijorărilor tot mai accentuate legate de extinderea conflictului din Orientul Mijlociu. Această situație a fost amplificată după ce SUA au bombardat recent trei instalații nucleare majore din Iran.
"Avem deja indicii clare că unele nave au întrerupt tranzitul prin strâmtoare", a declarat Jakob Larsen, șeful departamentului de securitate al Bimco. El a avertizat că, în cazul în care Iranul va începe să atace nave comerciale, numărul tranzitelor prin Strâmtoarea Ormuz se va reduce și mai mult.
Strâmtoarea Ormuz, care leagă Golful Persic de Marea Arabiei, este considerată una dintre cele mai esențiale rute energetice. În 2024 și la începutul lui 2025, aproximativ 20% din consumul global de petrol și produse petroliere și 20% din gazul natural lichefiat (GNL), în special din Qatar, au trecut prin această rută, conform Administrației americane pentru Informații Energetice (EIA).
În rândul companiilor de transport, Nippon Yusen, unul dintre cei mai mari operatori de nave din lume, a implementat o politică "de așteptare" înainte de a intra în strâmtoare, pentru a minimiza timpul petrecut în Golf. Navele sunt puse în standby pentru una sau două zile, în funcție de programul de livrare. Mitsui O.S.K. Lines, o altă companie japoneză, a cerut navelor să își limiteze prezența în zonă.
Hapag-Lloyd (Germania) își continuă operațiunile prin strâmtoare, dar a declarat că "situația este imprevizibilă și se poate schimba rapid". Compania are planuri de urgență bine pregătite în cadrul sistemului său de management al crizelor.
În ceea ce privește impactul asupra piețelor și costurilor, Andy Critchlow de la S&P Global a remarcat că ritmul cu care tancurile petroliere intră în Strâmtoarea Ormuz s-a încetinit semnificativ. Unele companii producătoare de GNL au cerut transportatorilor să nu rămână în zonă și să aștepte instrucțiuni suplimentare.
Peter Sand, analist-șef la Xeneta, a precizat că activitatea în Golful Persic și Oceanul Indian continuă pentru moment, însă riscurile sunt evaluate de fiecare companie de mai multe ori pe zi. El a adăugat că costurile de asigurare au crescut din nou. Parlamentul iranian ar fi aprobat închiderea strâmtorii, dar decizia finală rămâne în sarcina Consiliului Național de Securitate.
Închiderea Strâmtorii Ormuz, chiar și temporar, ar putea cauza creșteri masive ale prețurilor la energie la nivel global, întârzieri mari în aprovizionare și o escaladare a tensiunilor geopolitice. SUA au solicitat deja intervenția Chinei pentru a evita o astfel de măsură.